Lapsen tuki

Jokaisella lapsella on oikeus saada tarvitsemaansa tukea osana varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen muuta toimintaa. Tuen tarvetta voi esiintyä mm.

• puheen ja kielen kehityksen osa-alueella
  • osiaalisessa ja tunne-elämän kehityksessä
  • käyttäytymisessä
  • motoriikassa
  • tarkkaavaisuudessa ja keskittymisessä
  • hahmottamisessa

Huoltajaan ollaan yhteydessä heti, kun lapsella ilmenee kehityksen tai oppimisen haasteita, tai henkilöstöllä herää huoli lapsen hyvinvoinnista. Huoltajalle annetaan myös tietoa lasta koskevien asioiden käsittelystä, tietojen saamisesta ja luovuttamisesta sekä salassapidosta. Aloitteen lapsen tuen tarpeesta voivat tehdä myös huoltajat ottamalla yhteyttä lapsen kotiryhmään tai suoraan varhaiskasvatuksen erityisopettaja Reijaan.

Kolmiportainen tuki muodostuu leisestä, tehostetusta ja erityisestä tuesta. Tuki rakennetaan muokkaamalla toimintatapoja, toiminnan sisältöjä ja oppimisympäristöä lapsen ja lapsiryhmän tarpeita vastaavaksi. Kaikki lapsen kanssa työskentelevät kasvattajat noudattavat yhdessä suunniteltuja toimintatapoja ja toteuttavat lasten tarvitsemaa tukea heidän koulutuksiensa, työnkuviensa ja vastuidensa mukaisesti.

varhaiskasvatuksen erityisopettaja
Reija Suokas